Δευτέρα 25 Οκτωβρίου 2010

Ο πόλεμος για το δημόσιο πανεπιστήμιο ξεκίνησε!

 του Παναγιώτη Σωτήρη

Όπως είχε φανεί και από τη «συνάντηση εργασίας» στους Δελφούς, το Υπουργείο Παιδείας προχωράει σε πραγματική κήρυξη πολέμου ενάντια στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο. Με βάση το «κείμενο διαβούλευσης» που έδωσε στη δημοσιότητα η Υπουργός Διαμαντοπούλου στη Σύνοδο των Πρυτάνεων στο Ρέθυμνο:
· Καταργείται το αυτοδιοίκητο των Πανεπιστημίων και υποβαθμίζονται ριζικά οι συμμετοχικοί θεσμοί. Οι βασικές αρμοδιότητες μεταφέρονται στα παντοδύναμα Συμβούλια των ΑΕΙ που θα παίρνουν όλες τις κρίσιμες αποφάσεις, ακαδημαϊκά συμβούλια στα οποία θα κυριαρχούν τα διορισμένα μέλη, που θα εκπροσωπούν τις πιο επιθετικές επιχειρηματικές λογικές. Καθιερώνεται ο θεσμός του διορισμένου από το Συμβούλιο και όχι εκλεγμένου Πρύτανη ο οποίος θα προσλαμβάνεται ουσιαστικά ως ένας γενικός μάνατζερ που δεν θα λογοδοτεί στην ακαδημαϊκή κοινότητα αλλά μόνο στο συμβούλιο. Επιπλέον, τα ΑΕΙ θα υφίστανται τις παρεμβάσεις των «Περιφερειακών Συμβουλίων» στα οποία θα συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι της «τοπικής κοινωνίας». Στο όνομα της αποδοτικότητας ουσιαστικά καταλύεται κάθε έννοια δημοκρατικής διαδικασίας στα ΑΕΙ.
· Η χρηματοδότηση των ΑΕΙ θα εξαρτάται από τις επιδόσεις τους στις διαδικασίες αξιολόγησης. Η καινούρια «Ανεξάρτητη Αρχή» που θα έχει την ευθύνη της χρηματοδότησης, θα την κατανέμει με βάση δείκτες ποσοτικούς που θα αφορούν το βαθμό συμμόρφωσης στο κυρίαρχο πρότυπο για την εκπαίδευση και την έρευνα (π.χ. το βαθμό συμμετοχής στα ευρωπαϊκά προγράμματα). Η επιχειρηματικότητα και η σύνδεση με την οικονομία ανάγονται σε βασικό κριτήριο. Οι ανθρωπιστικές σπουδές και οι κοινωνικές επιστήμες θα αντιμετωπίσουν μαρασμό.
· Τα ΑΕΙ θα διαγκωνίζονται να ιδρύσουν Κέντρα Αριστείας, με την ελπίδα είτε να προσελκύσουν ιδιώτες χορηγούς είτε να πάρουν κάποια επιπλέον χρηματοδότηση, ενώ την ίδια στιγμή θα υποβαθμίζεται η διδασκαλία, η βασική έρευνα, η κριτική επιστημονική προσέγγιση.
· Ανατρέπεται άρδην το εργασιακό καθεστώς των διδασκόντων. Καταργείται η βαθμίδα του λέκτορα και μετατρέπεται σε εκσυγχρονισμένη εκδοχή βοηθού. Καταργείται η μονιμότητα των επίκουρων καθηγητών. Ακόμη και για τους μόνιμους αναπληρωτές και τακτικούς καθηγητές θα υπάρχει περιοδική αξιολόγηση από την οποία θα εξαρτώνται κρίσιμες πλευρές της ακαδημαϊκής και ερευνητικής τους δραστηριότητας. Η μισθοδοσία περνάει αποκλειστικά στα ίδια τα ιδρύματα, ο μισθός των διδασκόντων θα είναι υπό συνεχή διακύβευση ανάλογα με τα οικονομικά κάθε ΑΕΙ, θεσμοθετούνται ατομικές διαπραγματεύσεις και συμβάσεις για τη μισθοδοσία κάθε διδάσκοντα.
· Η δωρεάν παιδεία υπονομεύεται από την «κάρτα του φοιτητή» και την ανάθεση της σίτισης και της στέγασης σε «Συμπράξεις Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα». Οι φοιτητές εξωθούνται στα φοιτητικά δάνεια και την υπερχρέωση.
· Τα Περιφερειακά Πανεπιστήμια, αλλά και αρκετές άλλες σχολές θα αντιμετωπίσουν την υποχρεωτική συρρίκνωση μέσω του εκπαιδευτικού «Καλλικράτη» και της «ενθάρρυνσης» για συγχωνεύσεις.
· Μέσα από την εισαγωγή των φοιτητών σε Σχολές και όχι Τμήματα καθιερώνεται προπαρασκευαστικό έτος και προστίθεται ένα ακόμη εξεταστικό φίλτρο.
· Τα πτυχία διαλύονται και γενικεύονται οι πανεπιστημιακές σπουδές πολλών ταχυτήτων. Κάθε σχολή θα προσφέρει διαφορετικά πτυχία, ενώ ταυτόχρονα θεσμοθετούνται και 1ετή ή 2ετή πτυχία. Επιπλέον, η λογική της αξιολόγησης και πιστοποίησης επεκτείνεται στα προγράμματα σπουδών, έτσι ώστε να εμπεδωθεί η πλήρης ρευστοποίηση των πτυχίων και η αποσύνδεση από τα επαγγελματικά δικαιώματα. Όλα αυτά μαζί με την πλήρη λειτουργία Συστήματος Πιστωτικών Μονάδων σημαίνουν την οριστική υποκατάσταση του πτυχίου από τον ατομικό φάκελο προσόντων.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΑ
http://www.alfavita.gr/artro.php?id=12660

Η παραίτηση της Θ. Δραγώνα

Την παραίτησή της υποβάλλει σήμερα στην υπουργό Αννα Διαμαντοπούλου η ειδική γραμματέας του υπουργείου Παιδείας Θάλεια Δραγώνα.
Το μάθημα της Ιστορίας και το εάν αυτό θα είναι μάθημα υποχρεωτικό ή μάθημα επιλογής στο Λύκειο, η διαρροή πρότασης μιας επιτροπής που είχε συστήσει η ίδια, για το νέο Λύκειο, και οι αντιδράσεις που προκλήθηκαν ανάμεσα στην ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, στην κυβέρνηση και σε στελέχη του ΠΑΣΟΚ ανάγκασαν τη Θάλεια Δραγώνα να παραιτηθεί από τη θέση της ειδικής γραμματέως.
Πριν από την εμπλοκή του ονοματός της με το μάθημα της Ιστορίας όμως, και από την αρχή σχεδόν της θητείας της είχαν σημειωθεί αρκετά κρούσματα διαφωνίας της με κυβερνητικούς παράγοντες για την πολιτική που ακολουθούσε το υπουργείο Παιδείας σε θέματα αιχμής. Για τον λόγο αυτό και είχε προηγηθεί αφαίρεση αρμοδιοτήτων της, σε δυο μείζονα θέματα:
1. Στην επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, ένα μέρος του σχεδιασμού και της υλοποίησης του οποίου είχε αναλάβει η ίδια. Τώρα την ευθύνη του προγράμματος έχει το Παιδαγωγικό Ινστιτούτο.
2. Στις αλλαγές στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση. Πεποίθησή της είναι ότι οι αλλαγές στη μορφή και στο περιεχόμενο του σχολείου έπρεπε να ξεκινούν από τη βάση, δηλαδή το νηπιαγωγείο και το Δημοτικό και όχι από την κορυφή, δηλαδή το Λύκειο, όπως αποφασίστηκε τελικά.
Πολλές αντιδράσεις, επίσης, κυρίως ανάμεσα σε συντηρητικούς κύκλους του ΠΑΣΟΚ, έχει προκαλέσει ένα πρόγραμμα για την αφομοίωση του μουσουλμανικού πληθυσμού στη Θράκη, μέσα από εκπαιδευτικά προγράμματα στα μειονοτικά σχολεία, που το είχε ξεκινήσει η Θάλεια Δραγώνα πριν από περίπου 8 χρόνια με την καθηγήτρια του Πανεπιστημίου Αθηνών Αννα Φραγκουδάκη.
Ο. ΛΙΑ.
http://www.enet.gr/?i=news.el.article&id=217072

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου